Föreläsare sociala medier

Svårt att nå ut idag på Facebook?
Som litet företag så har jag liksom många väldigt begränsat med budget för att marknadsföra mig. Något som dom flesta gör idag är att de lägger upp events på Facebook för att marknadsföra sina events. Många har dock problem att nå ut och det är Facebook som gjort det svårare att få spridning för att de vill att du ska betala för annonsering istället.

Jag tänkte ge dig några tips på hur du gör för att nå ut med ditt event på Facebook,

Bjud in dina vänner men gör det i rätt tid. Gör du det för tidigt har de glömt bort ditt event ganska snart. Jag brukar bjuda in ca 2 veckor innan. Man kan max bjuda in 500 vänner, Om du bjuder in folk som inte visar intresse gång på gång kan Facebook minska denna kvoten.

Här tycker de flesta att dom gjort sitt och nu är det bara att vänta på att folk klickar på KOMMER.

Tänk så här att du är med i en mängd grupper, gillasidor samt att ditt flöde är fyllt med uppdateringar från dina vänner. Fakta är att Facebook kan inte visa allt för dig på 24 timmar. Det finns helt enkelt inte tid för detta, därför bestämmer Facebook vad som ska visas för dig med sina algoritmer. Detta innebär att många troligtvis inte får din inbjudan allt mindre har möjlighet att uppmärksammar den i ett stort flöde. Om de uppmärksammar den så är det glömt efter tio minuter eftersom det händer nya saker hela tiden i flödet. Skickar du inbjudan till kända personer som har stora nätverk på Facebook kan jag garantera dig att de troligtvis inte alls märker av din inbjudan.

Jag har ett stort nätverk på Facebook med 4300 vänner och när jag nu tittar på evenemang på mina inbjudningar så har jag 74 inbjudningar och jag har ingen aning om att jag blivit inbjuden till något av dessa. Så därför måste jag gå in på evenemangssidan och kolla vad som händer och det är långsökt för det gör jag sällan. De som har färre vänner ger oftast bättre respons än de som har många, samtidigt vill man ju att stora profiler kommer på ens event.

Skaffa en snygg bild
Pinsamt att behöva nämna detta men jag ser fortfarande events utan bilder. En härlig och proffsig bild sätter direkt statusen på ditt event. Fixa bra bilder eller köp från en bildbyrå. Exempelvis är Mostphotos en billig bildbyrå som jag rekommenderar.

Det är nu det tuffa arbetet börjar.
Nu måste du hålla igång eventsidan med intressanta inlägg. Alla som du har bjudit in får notiser om att du eller andra gör inlägg på eventsidan. Ju fler inlägg destu större chans är det att de som missat din inbjudan får upp ögonen för ditt event. Be folk presentera sig, skriv om eventet, bjud på din kunskap och försök skapa ett intresse. Jag rekommenderar minst ett inlägg om dagen. Sen är det viktigt att du integrerar med de som kommenterar och skriver så att de känner att där är någon bakom sidan.

Du kan skriva kommentarer, lägga upp bilder, göra filmer det finns massor med kul att göra för att ha ett bra flöde på din eventsida. Självklart är det massor med jobb men kommer det mycket folk på ditt event så är det jättebra.

Folk som tvunget ska skriva att de inte kan
Folk som skriver att de ej kan komma, ta bort dessa kommentarer. Det är så ointressant att folk INTE kan komma. Om 4 pers skriver att det ej kan komma för de ska ha familjemiddag så får detta en negativ klang till eventet när nytt folk besöker sidan för att se vad det är för något.

Värna om dina sponsorer
Har du fått sponsorer till ert event så promota dem och skriv om dem på alla möjliga sätt så de känner de får ut något av det. Att bara visa deras logga ger dem ingenting. Sponsorer är viktiga för ett event och de ska behandlas väl.

Skriv en intressant infotext till ditt event, tänk utanför boxen. Försök alltid skriva om vad gästen får ut av det och vad de kan förvänta sig på detta event, för frågan alla ställer sig är? Varför ska jag gå? Och den frågan måste du ge ett bra och lockande svar på. Folk har allt mindre tid och värdesätter sin tid mer och mer, de vill inte slöas tid på ett event som inte ger dem något.

Kommer? intresserad? kommer inte?
Sitter du också och väntar på att antalet som klickat KOMMER ska öka och öka? Det här fungerar tyvärr inte längre. De som klickar kommer, kanske inte alls kommer, de som klickar intresserad, kanske kommer och de som klickat kommer inte, kanske ändå kommer. Det är jättesvårt att ha som underlag inför ett event.

Många anmäler sig bara några dagar innan och vissa anmäler sig efter att eventet är slut hur nu det går ihop? Fakta är att detta funkar inte längre. Du kan absolut se om det finns ett stort eller lite intresse för ditt event. Om antalet KOMMER rusar upp så vet du ju om du är på rätt väg. Du kan även gömma gästlistan så folk inte ser hur många som kommer, detta kan vara bra så anmäler folk sig av rätt orsak och inte tittar på hur många som kommer och avgör därefter.

Om du gör ditt event från din gilla sida så får du automatiskt bra statistik på hur mycket människor du nått ut till, detta får du inte annars.

Skapa register
Men här gäller det faktiskt att gå tillbaka i tiden. Tillbaka till att skapa register. Be samtliga som ska komma att anmäla sig via mail där de uppger mobil och fullständigt namn. Detta gör det lite mer seriösare och förbinder folk mer än att bara klicka på en knappen kommer.

Skapar du register så får du in emailadresser och telefonnummer. Med några knapptryck kan du sen enkelt bjuda in dem till nästa event. Att och ha möjligheten att nå folk via sin mobil är mycket effektivt det är liksom IN YOUR FACE!!! Mail är svårare, har du tur öppnar hälften ditt mail.

Viktigt här är att respektera dina gäster. Sälj inte registret och missbruka det inte. Skicka bara en gång och just bjud in till nästa THATS IT!!! Skicka inte ut traditionell och tråkig reklam för då tappar du dom. Sköter du detta så accepterar folk att du tar in deras uppgifter.

Jag rekommenderar Mailchimp för nyhetsmail det är gratis upp till en viss gräns men man klara sig bra på gratis versionen. Folk kan även avanmäla sig själva. Att skicka ut sms till folk kan du göra med Pixie, väldigt smidigt men kostar per sms. När du signerar ditt mail eller sms gör det med något de känner till, gärna ditt namn så det blir det mer personligt. Skickar du från ett företagsnamn och folk inte kopplar vad det är så är risken att du tappar dem.

Men man får inte skicka mail till folk som inte själv anmält sig? Nä det stämmer, du får inte heller kasta skräp på marken eller gå mot röd gubbe osv. Många events jag gör är gratis inträde och då är det lite en byteshandel, gratis inträde och jag får dina uppgifter. Jag brukar även ha möjligheten för folk att betala inträde om de ej anmält sig.

DEL GÄRNA SÅ FLER KAN LÄRA SIG DETTA!

Det här var utdrag i min föreläsning Marknadsför dig för Helvete! Vill du läsa mer om Marknadsföring på sociala medier så spana in mina kategorier.

Naturligtvis kan du även lägga pengar på att annonsera men det är ett helt annat inlägg, lycka till!

Behöver du bra bilder till din marknadsföring så tveka inte att höra av dig till mig. Besök gärna min hemsida på www.photomedia.se

Written by Jens C hilner