ÖPPENHET PÅ SOCIALA MEDIER SKAPAR NYA MÖJLIGHETER

När jag är ute och föreläser eller håller workshops i sociala medier märker jag en minskad öppenhet på sociala medier. Många är restriktiva när det kommer till att adda nya vänner på tex Facebook. Många är även skeptiska när de får vänförfrågningar. Överallt ser vi rubriker med ”VARNING! ”Facebook konto hackat”, ”Fejkprofiler”, ”hittade sina offer på Facebook” och sen lite fler varningar på det.

Detta har skrämt upp folk rejält. Att skapa nya kontakter via sociala medier i åldern 35+ har minskat. Jag förstår att kvinnor
är mer utsatta för diverse dregg som har andra intentioner än seriöst nätverkande absolut. Dock är det ett stort misstag att ha allt för mycket fördomar kring nya kontakter på sociala medier. Dregg kommer det alltid finnas det bästa ni kan göra är att blockera dem, det tar ca 5 sekunder sen kan ni gå vidare med ert liv. Vet ni inte hur man blockerar någon på Facebook?

Klicka på hänglåset längst till höger uppe i menyn på Facebook. Klicka på hur kan jag hindra någon från att störa mig. Sök sedan upp personen via namn och blockera denne. Se bild nedan. Då kan personen inte kontakta dig eller se dig på Facebook alls. Du kan när du vill ta bort blockeringen på Facebook om mot förmodan personen blivit snäll igen.

Hur blockerar man någon på Facebook?

 

 

Notis ibland när du nekar en vänförfrågan på Facebook kommer Facebook upp med frågan känner du denna personen? Svarar du NEJ på detta så är risken stor att den som frågade efter vänskapen bli blockerad en tid från Facebook. Självklart förtjänar man ej att bli blockad för att man sagt ”hej” till någon så tänk på detta när du tar beslutet att svara på denna frågan från Facebook. Att bli blockerad en tid från Facebook kan vara förödande för många.

Men om vi vänder på det. Tänk om den här personen som addat dig som vän kanske är någon som kan hjälpa dig till ett nytt jobb? Det kanske är någon som kan berika ditt liv på något sätt? Det kanske är en framtida vän? Det kanske är en potentiell kund som vill fråga dig något?  Jag ska berätta för er vad det har inneburit för mig att acceptera vänförfrågningar samt att adda folk jag inte känner på Facebook, under snart 6 års tid. Jag har ca 4500 vänner på Facebook, jag känner inte ens hälften av dem.

För mig personligen är en ny vän på Facebook, Instagram, twitter, linkedin en potentiell kund eller en potentiell vän av något slag. Jag ser en möjlighet i varje ny bekantskap. Idag är det så att kontakt med folk sker hellre på sociala medier än i verkligheten för det är lättare, roligare och för att vi svenskar är skiträdda för varandra rent allmänt. De flesta jobbrekryteringar sker även via sociala medier. Jo det är sant du kan faktiskt skita i att gå till arbetsförmedlingen och hänga på sociala medier med mysbyxorna på, eller av.

Jag har idag ett enormt nätverk av personer som besitter olika kompetenser och kunskaper. Detta ger mig fördelar i mitt entreprenörskap och liv att faktiskt ha tillgång till allt jag kan behöva. Vad gör man för kul kalas för sin dotter när det är vinter? Vad hittar man på för något? Med hjälp av min kontakt Rasmus som är VD på Evenemangsteknik i Malmö fick jag låna massor av Discolampor så min treåriga dotter fick värsta discot på sitt kallas, Hon fick även besök av Olof från filmen Frost. Jag addade för en tid sedan Marion Vik som har ett eventföretag som heter Kalasborgen och bla olika dräkter för barnkalas. Hade Marion inte accepterat min vänförfrågan så hade hon inte haft mig som kund och jag hade inte haft massa skoj till min dotters födelsedag. Värdet av detta kan inte mätas, det blev ett minne för livet och för min dotter. Men hade jag varit misstänksam och inte öppen för detta så hade det inte varit möjligt.

Fotograf Jens C Hilner

Fotograf Jens C Hilner

Här är jag i London och jobbar för ett företag jag lärt känna på Facebook och Linkedin.

Jag vill kalla mig framgångsrik och mycket har jag att tacka plattformar som Facebook som har gett mig som litet företag möjligheten att nå ut. Jag har en liten firma och jag har inte råd att göra dyr reklam i tidningar eller annan marknadsföring. Facebook blev min grej. Jag berättade om vad jag gjorde och gav folk möjligheten att följa mitt yrke som fotograf och som person. Ju fler vänner jag fick destu fler följde mig och destu fler kunder fick jag. Min strategi har alltid varit att låta folk lära känna mig via sociala medier och visa hur jag jobbar och sprida mina bilder och det skapar ett förtroende. Resultatet blir att de ringer mig när de behöver en fotograf och så byggde jag min karriär i början.

Jag har en stor kundkrets idag och 99% av den har jag tack vare nya bekantskaper på Facebook och för att jag har varit öppen för att lära känna alla dessa spännande människor som vill lära känna mig.

Jag ska ge er några exempel

Massimo driver ett framgångsrik företag på Sicilien. Han addade mig och jag hade ingen aning om vem han var. Nu har jag jobbat för honom dels på Sicilien och i London och fått möjlighet att uppleva detta. Hade jag trott att han var en massmördare hade detta aldrig blivit av.

Jag kan ge er säkert hundratals exempel men då orkar ni inte läsa allt och det börjar redan bli mycket text.

Räddharar

Jag önskar att folk slutade vara sådana Räddharar och började se det positiva att få nya bekantskaper på Facebook och andra sociala medier. Tro mig det kan förändra era liv oerhört mycket och till det positiva. Men det är ju klart det är helt och hållet ert val.

Nu var detta yrkesrelaterat men samma sak gäller dig privat. Är du pensionär eller i en annan position där du inte kanske jobbar och har karriär. Kanske har du ett stort hundintresse? Då kan du nätverka med likasinnade och få nya vänner och möjlighet att uppleva positiva saker pga detta. Är du ensam? Då har du alla möjligheter i världen att på ett smidigt sätt försöka träffa nytt folk via sociala medier. Men om vi alla har massa fördomar och låter oss hämmas av detta så kommer vi ingenstans.

Fotograf Jens C Hilner

 

Fotograf Jens C Hilner

I Sicilien på fotografering vilket inte hade varit möjligt utan min öppenhet för nya bekantskaper på sociala medier.