SANNINGEN OM ATT SYNAS I MEDIA

Fotograf Jens C Hilner Media MingelAtt få vara med i tidningen eller andra medier är ju vad många små företagare drömmer om. Det är en stor bekräftelse på att det man göra är bra och uppskattat, iallafall känner jag så. Vi små företagare har oftast inte någon som klappar oss på axeln och säger, bra jobbat!

Så får vi då synas lite i medierna så blir vi glada. Jag och min kollega Joakim Fransson var med i Skånska Dagbladet med vårt Media Mingel som vi startat och drivit ett tag. Fantastiskt roligt men vad är det som händer egentligen? Man skulle kunna inbilla sig att plötsligt kommer det massor med folk till Media Mingel? Najeee så där funkar det inte. Jag har varit med i medierna en hel del och sanningen är att det händer inte så värst mycket. Telefonen börjar inte ringa hej vilt om jobberbjudanden och folk kommer inte känna igen dig på stan och fråga efter autograf.

Jag brukar istället jobba med branding. Det är bra att synas i medierna, självklart. Men det bästa du kan göra är att sprida det själv i ditt nätverk det är det allra bästa, så alla som känner dig och är bekant med dig uppmärksammar att du gör något bra, du är duktig, du är seriös etc. Du brandar ditt varumärke och stärker det själv med hjälp av artikeln. Sanningen är att denna artikeln publicerades igår utan att vi visste om det och dagen gick obemärkt förbi oss utan att veta det.

Så tänk på det att det är bra att vara med i medierna och det kan mycket väl ge en hel del men förvänta dig inte guld och gröna skogar och att det plötsligt står en lång kö utanför din butik eller att kunderna kastar sig på telefonen för att anlita dig, för då kommer du bli besviken. Responsen och vad som händer sen beror ju mycket på vad det är för typ av media, bransch och typ av artikel och vad som hänt. Jag utgår från mina egna erfarenheter. Se till att synas och sprid artikeln själv i ditt nätverk. Tänk på att det är bättre att få den publicerad på nätet än i tidningen för då kan du lättare sprida den. Denna artikeln kom tyvärr inte med på nätet så jag fick scanna in den och sen lägga ut den på sociala medier.

Vi skickade själva ett pressmeddelande till tidningen ang detta och jag tycker man ska göra det då och då. Det blir säkert nej 9 av 10 gånger men den där tionde gången då kanske det blir av. Bilden tog vi själva med kameran på stativ.

Välkommen på Media Mingel Torsdagen den 28 April på Folkets Bar i Malmö. Mer info hittar ni på vår hemsida MediaMingel

Written by Jens C hilner